Openingstijden
Vakanties (school) en feestdagen
aangepaste openingstijden
Vrijwilligersbeleid
Het vrijwilligersbeleid van het Alma Inloopershuis bestaat uit de 5 B’s. Het uitvoeren van het vrijwilligersbeleid doen we samen!
Binnenhalen
Wij vragen mensen persoonlijk, via media, vacatures en netwerken of ze een taak binnen het Alma Inloopershuis willen uitvoeren. Wij zorgen ervoor dat iedereen een taak kan doen die bij hem of haar past.
Begeleiden
Wij zorgen ervoor dat iedere vrijwilliger wordt begeleid door een begeleider/ aanspreekpunt. Wij zorgen voor een goede overdracht als mensen aan een nieuwe taak beginnen.
Belonen
Wij waarderen de inbreng van iedere vrijwilliger en laten dit ook merken. Wij geven aandacht aan onze vrijwilligers in voor- en in tegenspoed, bijv. door een compliment te geven of een presentje te regelen.
Behouden
Wij hebben regelmatig een gesprekje met onze vrijwilligers om te vragen hoe het met ze gaat. Wij vragen ze of het lukt met het uitvoeren van de taak en of ze er plezier in hebben.
Bedanken
Als iemand stopt met een taak, dan weten wij waarom dat is. Wij bedanken onze vrijwilligers voor wat ze gedaan hebben en bekijken samen of ze misschien een andere taak binnen het Alma Inloopershuis willen doen.
Binnenhalen
De eerste B is van Binnenhalen of: het werven van vrijwilligers. Nederland telt zo’n vier miljoen vrijwilligers, die zich gemiddeld 4 tot 5 uur per week ergens voor inzetten. In totaal zijn ze goed voor zo’n 500 tot 600 duizend fte. Dus dat belooft veel, zou je denken. Dit betekent dat het binnenhalen van vrijwilligers creativiteit vraagt. Het bestuur vindt het belangrijk om vrijwilligers zowel via persoonlijk contact als media, vacatures en netwerken van de vrijwilligers en partners binnen te halen.
Iedereen die het Alma Inloopershuis een warm hart toedraagt kan hierbij helpen. Zoals een gastvrouw die iemand weet die het leuk vindt om bijvoorbeeld een activiteit te verzorgen of de website te beheren. Of een lid van het bestuur die van een oud collega die met pensioen is gegaan hoort dat hij het zo leuk vindt om zijn kennis en ervaring nog in te zetten voor het Alma Inloopershuis. Ook benaderen de coördinator en het bestuurtoekomstige vrijwilligers voor gerichte klussen of projecten. Ook wordt nagedacht over het benaderen van bedrijven of zij bijvoorbeeld een maatschappelijke bijdrage willen leveren of hun expertise in willen zetten ten dienste van onze gasten en vrijwilligers. Natuurlijk zijn op de Alma Inloopershuis website ook vacatures voor vrijwilligers te vinden.
Wij hopen door samen te werken met partners zoals de Almeloopers en de Samenloop voor Hoop organisaties in de regio enthousiaste mensen te ontmoeten die nieuwsgierig zijn wat zij voor het Alma Inloopershuis kunnen betekenen.
En wie weet komen wij op nog meer ideeën om nieuwe vrijwilligers binnen te halen. Omdat zij zich betrokken voelen bij onze gasten of gewoon omdat zij graag iets voor het Alma Inloopershuis willen doen! Nieuwsgierig? Neem dan gerust contact op met de coördinator of neem een kijkje op de website. Of vul de vragenlijst in “Wat voor type vrijwilliger ben ik?” ophttps://www.invoormantelzorg.nl/instrumenten/vrijwilligerskwadrant/ zodat je zelf weet welk soort vrijwilligerswerk bij je past. Aan de hand van het ingevulde formulier krijg je door de coördinator teruggekoppeld wat voor type vrijwilliger je bent of kunt zijn.
Daarnaast willen we deze informatie gebruiken om een goed match te maken tussen de kwaliteiten van vrijwilligers en de eigenschappen die nodig zijn voor een taak of klus binnen het Alma Inloopershuis. Natuurlijk gaan wij zorgvuldig met deze gegevens om en gebruiken wij informatie alleen voor een goede match.
Begeleiden
Binnen het Alma Inloopershuis vinden wij het belangrijk dat iedere vrijwilliger een taak doet die bij hem of haar past. We willen dat onze vrijwilligers plezier hebben in de taak die ze doen. Onze vrijwilligers krijgen de kans om hun talenten in te zetten en te ontplooien. Ze verdienen erkenning voor hun goede werk. De begeleiding van vrijwilligers is hierbij essentieel.
Een belangrijk onderdeel van de begeleiding van vrijwilligers is communicatie. Dit betekent regelmatig met vrijwilligers praten. Hoe gaat het met het uitvoeren van hun taken, wat zijn hun behoeften, welke ondersteuning hebben ze nodig en in welk opzicht willen ze zich ontwikkelen? Dat doen wij door nieuwe vrijwilligers in te werken, maandelijks werkoverleggen, jaargesprekken en door persoonlijke gesprekken met de coördinator. Maar ook door aan elkaar te vragen hoe het gaat of door hulp aan te bieden. Het begeleiden doen wij samen, gewoon omdat iedere vrijwilliger belangrijk is, samen maken en zijn wij het Alma Inloopershuis.
Belonen
Vrijwilligerswerk en belonen lijken niet echt met elkaar te stroken. Wij betalen onze vrijwilligers namelijk niet. Als je belonen ziet als erkennen dan komt het meer in de buurt van onze visie. Wij doen het vrijwilligerswerk immers vrijwillig en de kracht ervan is, dat het 100% ten goede van de gasten en het Alma Inloopershuis komt. Als je dat werk verdeelt over zoveel vrijwilligers als wij bij het Alma Inloopershuis hebben, dan maken ‘vele handen licht werk’ en ‘draait’ het inloophuis. Hoe zou je dat ooit kunnen belonen?
Het belonen bij het Alma Inloopershuis zit ‘m meer in de betrokkenheid bij elkaar, door bijvoorbeeld je waardering uit te spreken voor het werk dat verzet wordt. Als coördinator en bestuur spreken wij regelmatig met de vrijwilligers om te kijken of wij hen van dienstkunnen zijn en om te horen of er genoeg handen (b van binnenhalen) en tevredenheid (b van begeleiden) zijn. Maar ook kunnen vrijwilligers ideeën en initiatieven inbrengen. Kijk maar eens om je heen in het inloophuis en op de activiteitenagenda. Het staat allemaal klaar om onze gasten open en hartelijk te ontvangen. Geweldig.
Nieuwe gastvrouwen en –heren krijgen na het doorlopen van het inwerkprogramma een basisscholing IPSO aangeboden. Deze basisscholing is voor gastvrouwen en -heren verplicht. Voor alle vrijwilligers worden verdiepingscursussen en workshops georganiseerd. Zowel de basisscholing als de verdiepingscursussen zijn kosteloos voor de vrijwilligers. Daarnaast organiseren wij minstens twee keer per jaar een gezellige bijeenkomst met alle vrijwilligers en is er met kerst een attentie als dank voor de geweldige inzet van alle vrijwilligers. Meer weten over vrijwilliger zijn/worden bij het Alma Inloopershuis? Loop dan eens binnen bij het Alma Inloopershuis of maak een afspraak met de coördinator telefoon 06 30892929 of stuur een mail aan[email protected]
Behouden
Vrijwilligers zijn het hart van ons Alma Inloopershuis. Zonder de gastvrouwen, gastheren, activiteitenbegeleiders, secretariële ondersteuning of ICT beheerders en nog veel meer toppers kan het Alma Inloopershuis niet functioneren. Wij kunnen er dan niet zijn voor de gasten, geen informatieavonden of lotgenoten bijeenkomsten houden of andere activiteiten. Natuurlijk willen wij er voor onze gasten zijn en willen wij graag dat zij deel kunnen blijven nemen aan al onze activiteiten, wij zijn er voor hen tenslotte. Om dat te kunnen blijven doen moeten wij als Alma Inloopershuis onze vrijwilligers zien te behouden! Het begrip behouden hangt nauw samen met de begrippen begeleiden en belonen. Wanneer een vrijwilliger namelijk goed wordt begeleid en beloond, is de kans dat deze vrijwilliger behouden blijft voor het Alma Inloopershuis behoorlijk groot.
Maar behouden gaat verder dan alleen begeleiden en belonen. Bij behouden is het belangrijk of de juiste persoon op de juiste plek zit. “Vindt die ene gastvrouw het wel echt leuk om gastvrouw te zijn? Of vindt zij het leuker om activiteiten te organiseren?” Misschien willen sommige vrijwilligers graag een extra taak erbij doen terwijl andere liever dat juist liever niet doen. Deze (en nog veel meer) vragen moeten wij als bestuursleden, coördinator en alle andere betrokkenen goed in ons achterhoofd houden.
Het is belangrijk dat wij regelmatig aan onze vrijwilligers vragen hoe ze hun vrijwilligerswerk ervaren en of ze nog blij zijn met wat ze doen. Als wij weten wat er bij onze vrijwilligers speelt, kunnen plotselinge bedankjes voorkomen worden en vrijwilligers behouden blijven voor het Alma Inloopershuis. Daarom houdt de coördinator minimaal een keer per jaar een oriënterend gesprek met iedere vrijwilliger. Het gesprek gebeurt aan de hand van de gesprekshandleiding die vooraf aan de vrijwilliger wordt aangeboden. Als wij ervoor zorgen dat communicatie over eventuele problemen mogelijk is, kunnen wij problemen voorkomen of vroegtijdig oplossen. Zo creëren wij samen eengoede sfeer binnen het Alma Inloopershuis en behouden wij onze vrijwilligers, die onmisbaar zijn voor een goede toekomst van het Alma Inloopershuis!
Bedanken
Vanaf het moment dat duidelijk was dat er behoefte was aan een inlopershuis in de regio Almelo hebben veel mensen zich ingezet als vrijwilliger tijdens de oprichting en later binnen het Alma Inloopershuis en daar zijn we erg blij mee! Steeds meer gasten weten het Alma Inloopershuis te vinden en de ook het aanbod van en deelname aan activiteiten groeit gestaag. Wij zijn dan ook continue bezig met het binnenhalen van nieuwe vrijwilligers voor bestaande en nieuwe activiteiten. Hoewel dit enorm belangrijk is, mag ook de B van bedanken niet vergeten worden.
Als een vrijwilliger stopt met een taak, is het belangrijk om de vrijwilliger te bedanken voor zijn of haar inspanningen en om te weten te komen waarom een vrijwilliger stopt. Daarom gaat de coördinator graag in gesprek met de vertrekkende vrijwilliger. Zo kunnen wij als Alma Inloopershuis te weten komen waar vrijwilligers tevreden over zijn en wat eventueel verbeterd kan worden in de samenwerking en de organisatie. Van de ervaringen van stoppende vrijwilligers kunnen we leren. Het andere doel van een gesprek met een vrijwilliger die stopt, is dat deze vrijwilliger zich gewaardeerd voelt voor hetbelangrijke werk dat hij of zij voor het Alma Inloopershuis heeft gedaan. Zo kan de vrijwilliger zijn of haar taak met een positief gevoel afronden en is hij of zij in de toekomst wellicht bereid om weer vrijwilliger te worden bij het Alma Inloopershuis.
Het Bestuur
Janke Krommendijk – Lid bestuur
Harold Schreur – Penningmeester
Nel Nienhuis – Voorzitter
Irene ten Seldam – Lid bestuur
Ambassadeurs
Willem Dijkeman – Almeloopers
Ton Ruikes
Carlo Leget
dhr. M.W.A. graaf Van Rechteren Limpurg
Arjen Gerritsen – Burgemeester Almelo